Umělecko průmyslové muzeum

Součastnost

Výstavní činnost — nová témata

Po roce 1989 se muzeum snažilo ve výstavním programu představit nové trendy — např. postmoderní užité umění v roce 1990 či tvorbu českých umělců, kteří se prosadili v zahraničí (B. Šípek, J. Koudelka), zahraniční špičky svého oboru (D. Chihuly, S. Hicks), ale i výstavy z vlastních sbírek (secese, kubismus, art deco, plakáty, fotografie). Postupně bylo třeba se vyrovnat i s dluhem vůči našim předchůdcům — zakladatelům: Vojtěch svobodný pán Lanna, Kabinety umění a kuriosit, 110 let muzea Více prostoru sbírkám, Keramická sbírka Hugo Vavrečky, Přírůstky sbírek. Systematicky se snažíme představit výstavy z oblasti designu: Český design (1999), Design for Every Body (2001), Izraelský design (2002), Arne Jacobsen — Milníky a stálice (2002), mono + Eva Eisler/Šperky, design, stolní kultura (2003), Ladislav Sutnar: Design in Action (2004), Subjective X Objective. Jiří Pelcl X desing (2006).

Restituce

V rámci restitucí probíhal proces navracení původního majetku církvím a soukromým vlastníkům. Sbírky tak opustily významné konvoluty. Mezi restituenty se však začali objevovat i dárci, jmenujme např. rodinu průmyslníka Jindřicha Waldese, která věnovala do sbírek muzea významný dar — tzv. Karlštejnský poklad (1995) či dárce vystupujícího pod jménem Jiří Palmer, který v minulých letech mnohokrát významně obohatil sbírky UPM.

Organizace

V roce 1995, kdy muzeum slavilo 110 let od založení, byla upravena organizační struktura muzea. Vznikla čtyři sbírková oddělení, nově byla vybudována oddělení prezentace sbírek a posílen byl také ekonomický a hospodářský provoz. Tradiční součástí muzea je veřejná odborná knihovna. V roce 1996 vznikla na podporu aktivit muzea Společnost přátel muzea. Významným posílením pro projekty muzea bylo i uzavření partnerské smlouvy s ČSOB v roce 1996, která v letech 1999—2000 umožnila mimo jiné vytvoření nového vizuálního stylu. V r. 1998 získalo muzeum do své správy zámek Kamenice nad Lipou. Muzeum je aktivním členem mezinárodní organizace ICOM, zejména v komisi muzeí užitého umění (ICAA, od r. 2000 ICDAD) a komisi pro textil a sklo. Tyto komise také uspořádaly v Praze své roční generální shromáždění: 1996 (textil), 1997 (ICDAD), 2002 (sklo).

Vystavení sbírek

Sbírky muzea již mnoho desetiletí bojují s nedostatkem prostoru k prezentaci, ale i k vhodnému uložení. Stejný problém je i s vlastním provozem muzea, které se stalo vyhledávaným místem pro turisty i odborníky. Ze svých sbírek připravuje muzeum ročně cca 3 výstavy, účastní se také různých reprezentačních akcí doma i v zahraničí: Rudolf II. a Praha (1997), Art Deco (1996), Biedermeier (2000) Padova, festival Europalia Brusel 1998, Art Deco (1999) Tokyo, Poesie a extáze — Praha secesní (1999—2000) Amsterodam a Frankfurt, Barokní Čechie (2001), Česká sezóna ve Francii (2002), Česká fotografie XX. století (2005), Karel IV. — císař z Boží milosti (2005—6) New York a Praha. Ročně zapůjčuje své exponáty na průměrně 70 výstavních projektů jiných institucí doma i v zahraničí. V roce 2000, kdy Praha získala titul jednoho z Evropských měst kultury, přispělo muzeum k rozšíření trvalé kulturní nabídky města postupným přebudováním vlastní stálé expozice nazvané Příběhy materiálů. Další část stálé expozice — sál Klenotnice — byl otevřen v roce 2001, v roce 2005 pak sál Stroje času. Sály jsou věnovány jednotlivým sbírkovým materiálům. Exponáty ze sbírek muzea se také staly významnou součástí nové stálé expozice Umění 19. , 20. a 21. století ve Veletržním paláci Národní galerie a součástí Muzea kubismu v Praze. V letech 2003—2006 byla přístupna stálá expozice šperku v Hergetově cihelně. Cílem pro další léta se pro muzeum stalo získání dalších výstavních a úložných možností (nový depozitář v Praze) s tím, že hlavní budova — architektonická památka — bude celá postupně obnovena jako výstavní prostor přístupný veřejnosti.

Karlštenský poklad, spona pluviálu s postavou Panny Marie s Ježíškem,
měď, stříbro lité, cizelované, zlacené

Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze

Zámek Kamenice nad Lipou

Historie

1885)
Uměleckoprůmyslové museum v Praze založeno Pražskou obchodní a živnostenskou komorou)

1885—1900
muzeum v Rudolfinu

1897—1899
stavba vlastní budovy podle návrhu architekta Josefa Schulze)

1900
slavnostní otevření novostavby, expozice v I. patře

1906
Vojtěch Lanna) daroval muzeu sbírku skla, expozice v II. patře

1932
Gustav Pazaurek) odkázal muzeu sbírku skla, spolu s Lannovou sbírkou vytvořily základ světově proslulé muzejní sbírky

1943
budova zabrána pro válečné účely, sbírky ukryty mimo Prahu

1949
zestátnění muzea

1950
k muzeu dočasně přiřazeno Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně, začínají se budovat expozice na zestátněných zámcích (Lemberk 1951, Klášterec nad Ohří 1952, Jemniště u Benešova 1953)

1959—1969
muzeum spojeno s Národní galerií

1970
obnovení muzea jako samostatné instituce zřizované ministerstvem kultury

1970—1985
rekonstrukce budovy a uzavření sbírek

1985
nová stálá expozice uměleckého řemesla od renesance do poloviny 19. st. 

1989
listopad — založení Občanského fóra UPM

1995
nová organizační struktura

2000—2001
nová stálá expozice Příběhy materiálů)

2005
nový sál stálé expozice věnovaný sbírce hodin a hodinek Stroje času)

Bohumil Bondy
Vlado Bukovac, 1909
olej na plátně

Budova UPM
Jinřich Eckert, 1901

Prof. Karel Chytil
Ateliér Langhans, 1910

Budova

dvoupodlažní stavba ve stylu italské renesance z let 1897—1899 navržená architektem Josefem Schulzem), s členitými střechami a zdobenou fasádou

průčelí
Antonín Popp a Bohuslav Schnirch: reliéfy řemesel tkalcovství, košíkářství, vyšívání a krajkářství, zlatnictví a klenotnictví, platnéřství, zámečnictví, zvonařství, cínařství, brusičství, řezbářství, tisk, výroba a výzdoba knih, kamenictví, sklářství, hrnčířství, výroba porcelánu nad přízemními okny, znaky měst Rumburk, Zbraslav, Domažlice, Mladá Boleslav, Staré Město Pražské, Jindřichův Hradec, Hradec Králové, Slavkov, Turnov, Kutná Hora, Plzeň, Nové Město Pražské, Hradčany, Vimperk, Beroun, Loket nad okny druhého patra

vestibul
bohatá štuková výzdoba a výmalba, balustráda schodiště s mosaznými kandelábry, dar Františka Křižíka

knihovna
jedna z nejkrásnějších pražských veřejných čítáren, původní mobiliář, barokní skříně ze zrušené klášterní knihovny v Benešově

schodiště
malovaná okna na podestě prvního patra: alegorie uměleckého průmyslu a umění
malovaná okna na podestě druhého patra: alegorie obchodu a umění
druhé patro — zábradlí ze sliveneckého a kararského mramoru s bronzovým kandelábrem, nástěnné malby — zámečnictví, tisk a grafické umění, slévačství, keramika, sklářství a zlatnictví od Ferdinanda Herčíka

Votivní sál
první patro, malované stěny, bohatý groteskový strop s lunetami a malbami Karla V. Maška, Holdování Palas Atheně, Obchod a Umělecký průmysl. Ve výklenku stěny bronzové poprsí císaře Františka Josefa I. od Emanuela Hallmanna

Stálá expozice UPM
Votivní sál — vstupní sál expozice

Stálá expozice UPM
Tisk a obraz — sál užité grafiky a fotografie

Budova UPM

Schodiště — interiér UPM

Stálá expozice UPM
Příběh vlákna — Sál textilu a módy

Stálá expozice UPM
Umění ohně — sál skla, keramiky a porcelánu

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.